De Europese Centrale Bank gaat in juni winkels en andere kleine bedrijven uitgebreid informeren over het nieuwe biljet van 10 euro, dat op 23 september in omloop wordt gebracht.

Dat maakte de ECB maandag bekend.

Circa 3 miljoen ondernemingen in de eurozone krijgen informatiebrochures en ander voorlichtingsmateriaal toegestuurd, zodat mensen die voor hun beroep met contant geld werken bekend raken met de kenmerken van het nieuwe briefje. Daarnaast wil de ECB ondernemers eraan herinneren hun sorteer- en detectieapparaten op tijd in orde te brengen voor de invoering in september.

Het biljet lijkt qua uiterlijk veel op het oude briefje van 10, maar is beter bestand tegen vervalsing door meer echtheidskenmerken. Zo is er bijvoorbeeld een portret van Europa – het meisje uit de Griekse mythologie – in het hologram en het watermerk verwerkt. Er is ook een smaragdgroen cijfer aangebracht dat bij het kantelen van kleur verandert.

Het nieuwe briefje gaat naar verwachting langer mee omdat het een beschermende laag heeft gekregen, evenals het eerder vernieuwde biljet van 5 euro.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl